پروژه کارآفرینی آموزشگاه رانندگی

دسته بندي : کارآفرینی » خدماتی و آموزشی
پروژه کارآفريني آموزشگاه رانندگي در 40 صفحه ورد قابل ويرايش


- 1 مقدمه :

افزايش جمعيت، رشد شهرنشيني و تمايل به مهاجرت به شهرها موجب رشد بي رويه شهرها شده است و به تبع آن مسافت مسافرت هاي درون شهري شهروندان افزايش يافته و آنان را ناگزير به استفاده از وسايل نقليه موتوري نموده است. از ديگر سو، فرسودگي ناوگان محدود حمل و نقل عمومي موجب عدم تمايل افراد به استفاده از اينگونه وسايل شده و موجبات استفاده وسيع تر از وسايل نقليه شخصي را فراهم مي آورد.

از طرف ديگر، با توجه به عدم وجود فرهنگ صحيح ترافيک در سطح کلانشهرها و رعايت نشدن آيين نامه رانندگي که ناشي از ناکافي بودن آموزش عملي رانندگي پيش از صدور گواهينامه است، شاهد اتلاف وقت شهروندان در ساعات پرازدحام رفت و آمد هستيم که منجر به تحميل هزينه هاي بسيار سنگيني بر اقتصاد ملي مي گردد.

علاوه بر اين مطلب رعايت نکردن اصول صحيح رانندگي، موجب شده است آمار تصادفات رانندگي ايران، بالاترين رتبه را در بين کشورهاي جهان داشته باشد.

مطلب فوق الذکر لزوم آموزش کامل و صحيح رانندگي براي متقاضيان دريافت گواهينامه رانندگي را آشکار مي سازد.













1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

آموزشگاه رانندگي



محل اجرا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

با توجه به ترکيب جوان جمعيت کشور و تعداد زياد اين متقاضيان از يک سو و قوانين نوين اداره راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مبني بر آموزش اجباري رانندگي در آموزشگاه ها براي صدور گواهينامه توسط اين اداره و يا آموزشگاه هاي رانندگي از ديگر سو، بازده مناسب اقتصادي براي اين فعاليت متصور است. همچنين با عنايت به نرخ بيشتر دختران در دوره هاي آموزشي اين آموزشگاه ها، اجراي چنين طرحي در قالب تعاوني هاي بانوان داراي مزيت بيشتري خواهد بود، که سبب شد من اين طرح را انتخاب نمايم.



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، از جمله فراگيري رانندگي صحيح، فرا گرفتن فرهنگ رانندگي که در نتيجه سبب سهولت در حمل و نقل و کاهش تصادفات رانندگي مي گردد.



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 13 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :
پيشينه

در اروپا ظاهراً رومي ها اولين قومي بودند که در کشور خود و انگلستان از نوعي ترافيکي استفاده کردند آنها جاده ها را با سنگ هائي که « مايليار» ناميده مي شدند مشخص مي کردند و کلمه « مايل» که مبنائي براي محاسبه مسافات است از همان کلمه مي آيد. در واقع از ابتداي سابقه علائم نشانه هاي مشخصي در دست نيست. بسياري از علائم اوليه به هزينه و ابتکار افراد شخصي نصب شدند. اولين قانون مربوط به تابلوهاي عبور و مرور در 1773 به تصويب رسيد که داراي شکلهاي مشخص يوده و مسئولين محلي حفظ و نگهداري جاده ها موظف شدند علائم جهت نما و راهنما را در محدوده مسئوليت خود نصب و نگهداري کنند.

اختراع و استفاده مردم از دوچرخه در اواخر قرن نوزدهم خطرهاي جديدي براي بهره گيران از معابر را مطرح ساخت و تابلوهاي تازه اي بوجود آمد. تپه ها و پيچ هاي تند مخاطره هائي را براي دوچرخه سواران اوليه ايجاد کرده بود به همين لحاظ تابلوهاي « خطر» و « احتياط» در آن نقاط استقرار يافتند. بعضي مقامهاي محلي هم به تناسب تيازها تابلوهائي را ابداع و نصب کردند که در 1900 حدود 4000 نوع از آنها در سراسر کشور وجود داشت و چون نصب آنها تابع ضوابط نبود و شکل هاي گوناگون در رساندن يک مفهوم بکار رفته بودند کاربري خود را از دست داده بودند.

عصر موتورها با نصب پرچم هاي قرمز در 1896 شروع شد و بعضي شرکتهاي خودرو سازي کار تجاري ساخت علائم اخطاري و ممانعتي براي اتومبيلها به تصويب رسيد که تابلو هاي « تقاطع ، شيب تند و پيچ خطرناک» را بوجود آورد يعني يک مثلث وارونه که محيط آن قرمز رنگ مي باشد و درون آن سفيد بماند به معني احتياط و يک دايره قرمز رنگ که درون آن سفيد باشد به معني ممنوعيت است، البته ساخت و نصب علائم عبور و مرور در سي سال اول پس از تصويب قانون مذکور بر عهده سازمان هاي مسئول امور خودروها بود. در 1931 مشخص شد که سيستم علامت گذاري همراه با توسعه خودروهاي موتوري رشد نيافته و يک کميته براي بررسي سيستم تشکيل شد.

بعنوان يک نتيجه تعدادي علامت جديد در 1933 ابداع شد و گزارش کميته مذکور اساس سيستم علائم ترافيکي قرار گرفت و تا 1960 نيز ماخذ بود.

مبناي خط کشي معابر هم آشکار نيست اما در 1843 در کتابي که منتشر شده مي بينيم که ذکر از ضرورت استفاده از سنگ سفيد در وسط خيابان و ضمناً چراغهاي تقاطع ها بعمل آمده ولي عملاً بعد از جنگ چهاني اول بود که رنگ سفيد بر معابر بريتانيا ظاهر شد و در اواخر دهه 1920 بطور گسترده استفاده گرديد.

در 1926 اولين نشريه وزارت حمل و نقل درباره علائم راهنمايي و رانندگي انتشار يافت و در 1930 خط سفيد در تقاطع ها بعنوان خطي که خودروها بايد در پشت آن بايستند برسميت شناخته و البته در پيچ ها و تقاطع ها و رفوژها هم بکار گرفته شد. در 1944 خطوط سفيد براي تفکيک مسيرهاي ترافيکي هم استفاده گرديد. در 1957 خطوط سفيد دوبله بعنوان کنترل کننده محل هاي مجاز سبقت بکار رفت و چون موفق بود در 1959 مقررات تکميلي هم تصويب شد. در 1934 چشم گربه اي ها که منعکس کننده نور بودند استفاده شدند و در حال حاضر بيش از هفت ميليون چشم گربه اي در جاده هاي بريتانيا نصب شده.

بعد از جنگ جهاني دوم مباحثاتي در سازمان ملل انجام گرفت که علائم ترافيکي بصورت بين المللي در آينده و بيشتر کشورهاي اروپايي آنها را تاييد و استفاده کردند اما در بريتانيا نسبت به پذيرش آن عدم تمايل وجود داشت چون سيستم خودشان کاملتر بود. البته يک احتمال ديگر اين بود که يک سيستم جهاني بجاي سيستم اروپائي بوجود آيد. بدنبال انتقادهايي که از سيستم قديمي علائم ترافيکي مصوب 1933 بعمل ميامد کميته ديگري در 1961 تشکيل شد که کليه علائم را مورد بررسي مجدد قرار داد. کميته به اين نتيجه رسيد که بريتانيا بايد اساس سيستم علائم در استان ولزبتوان از حروف و اصطلاحات زيان ولزي نيز همطراز انگليسي استفاده کرد و البته يک کميته تحت نظر آقاي دکتر بوون دوزبانه کردن علائم را بررسي مي کند. نوع حروف و اختصارات در اين کميته تهيه و به تصويب مجلس مي رسد.

بايد متذکر شد که پس از ساخت علائم الکترونيکي و کاربري آنها در ترافيک کدهاي جديدي بوجود آمد مثلاً چراغ زرد چشمک زن به معني احتياط کامل و قرمز چشمک زن به معني ايست کامل است. ديگر اينکه خطوط هم داراي شکلهاي متنوع شدند که در اروپا مقررات خاصي دارد و البته در ايران استفاده نمي شود.

صدور پروانه بهره برداري :

1- تکميل فرم درخواست پروانه بهره برداري توسط متقاضي و تائيد و ارسال آن توسط سازمان حمل و نقل و ترافيک استان به مديريت.

2- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت بازديد کارشناسان با هماهنگي رؤساي ادارات تخصصي.

3- تائيد رئيس اداره تخصصي و ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز.

4- اخذ استعلام از ادارات ذيربط.

5- تهيه پيش نويس پروانه بهره برداري و تائيد مديريت.

6- صدور پروانه بهره برداري و ارسال رونوشت به بخشهاي ذيربط.



مراحل صدور توسعه طرح :

1- تکميل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضي) و ارسال به مديريت.

2- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت بررسي و اظهار نظر و بازديد با هماهنگي رؤساي ادارات تخصصي.

3- دبيرخانه صدور مجوز پس از تائيد ادارات تخصصي در کمسيون بررسي طرحها مطرح مي نمايد و در صورت عدم تاييد کمسيون به شهرستان و متقاضي اعلام مينمايد و در صورت تاييد از ادارات ذيربط استعلام مي نمايد.

4- ارجاع به اداره تخصصي جهت بررسي طرح توسعه.

5- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تاييد مدير.

6- ارسال رونوشت به بخشها و ادارات تخصصي و سازمانهاي ذيربط.



شرايط و مدارک لازم جهت ثبت نام در آموزشگاه هاي رانندگي و گرفتن گواهينامه:

1- 18 سال کامل شمس ( با توجه به روز . ماه . سال )

2- توانائي و تسلط کامل به خواندن و نوشتن

3- عدم نقص موثره جسماني

4- ارائه مدرک مبني بر وضعيت خدمت نظام وظيفه عمومي . ( محصل - دانشجو - آماده بخدمت - درحال خدمت - معاف از خدمت غير از پزشکي - پايان خدمت ) ((( مريوط به آقايان )))

دسته بندی: کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

تعداد مشاهده: 1910 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:471 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: