پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سفال

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني کارگاه توليد سفال در 52 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

کليات.......................................................................................................................................................................... 6

مقدمه :........................................................................................................................................................................ 7

نام کامل طرح و محل اجراي آن :.............................................................................................................................. 7

محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8

مشخصات متقاضيان :................................................................................................................................................. 8

دلايل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

وضعيت و ميزان اشتغالزايي :..................................................................................................................................... 8

تاريخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

نام و کد محصولات.................................................................................................................................................... 9

ضرورت و اهميت توليد و مصرف ظروف سفال..................................................................................................... 10

شماره تعرفه گمركي................................................................................................................................................. 10

شرايط واردات......................................................................................................................................................... 10

بررسي و ارائه استاندارد ملي يا بين المللي............................................................................................................. 11

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني..................................................................... 11

بررسي قيمت هاي داخلي........................................................................................................................................ 11

بررسي قيمت هاي جهاني........................................................................................................................................ 12

موارد مصرف و كاربرد............................................................................................................................................. 12

ظروف سفالي عموما دو نوع مصرف دارند.............................................................................................................. 12

بررسي كالاهاي جا يگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول.............................................................. 13

كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده......................................................................................................... 14

الف )كشورهاي عمده توليدكننده............................................................................................................................. 14

ب) كشورهاي عمده مصرف كننده........................................................................................................................ 15

شرايط صادرات........................................................................................................................................................ 15

مصرف ظروف سفالي را مي توان در دو گروه عمده طبقه بندي كرد:................................................................... 15

الف ) مصارف سرسفره و آشپزخانه........................................................................................................................ 15

ب ) مصارف دكوري................................................................................................................................................ 15

وضعيت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 16

بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاكنون................................................................... 16

بررسي روند ظرفيت نصب شده توليد ظروف سفال در كشور............................................................................... 16

بررسي روند توليد واقعي ظروف سفال در كشور.................................................................................................... 17

نمودار زير روند توليد واقعي ظروف سفال را نشان داده است.............................................................................. 17

بررسي سطح تكنولوژي توليد در واحدهاي فعال................................................................................................... 18

تكنولوژي توليد ظروف سفالي را مي توانيم به دو گروه عمده زير تقسيم بندي نمائيم:........................................ 18

نگاهي به راندمان توليد ( درصد استفاده از طرفيت اسمي ) در واحدهاي توليدي فعال...................................... 19

نام كشورها و شركت هاي سازنده ماشين آلات مورد استفاده در توليد محصول.................................................. 19

بررسي وضعيت طرحهاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا...................................................................... 20

با مراجعه به بانك اطلاعات صنعتي وزارت صنايع و معادن، وضعيت و مشخصات طرح هاي جديد در حال ايجاد توليد ظروف سفال، جمع آوري و در جدول زير وارد شده است:..................................................................................................................................... 20

پيش بيني عرضه در بازار آينده كشور..................................................................................................................... 20

با توجه به جدول بالا، ظرفيت طرح هاي در حال ايجاد كه در آينده به ظرفيت نصب شده كشور اضافه خواهد شد، به صورت زير قابل پيش بيني است:.................................................................................................................................................................................. 21

بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85................................................................ 22

با مراجع ه به آمار بازرگاني خارجي كشور ، ميزان واردات ظروف سفالي در سالهاي گذشته بصورت زير استخراج شده است . 22

آمار سالهاي 1384 برآورد تقريبي بوده و در سال 1385 نيز آمار واردات قابل دسترسي نمي باشد . نمودار زير روند واردات را در سالهاي گذشته نشان مي دهد..................................................................................................................................................................... 22

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نيمه اول سال 85............................................................... 23

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم.......................................................................... 24

پيش بيني نياز داخل................................................................................................................................................. 24

با استفاده از روند مصرف بازار در سالهاي گذشته، پيش بيني تقاضاي بازار در آينده بصورت............................ 25

جدول زير آمده است ............................................................................................................................................. 25

پيش بيني صادرات................................................................................................................................................... 25

موازنه عرضه و تقاضا در آينده................................................................................................................................. 26

مطالعات فني و تكنولوژيكي.................................................................................................................................... 27

بررسي اجمالي تكنولوژي و روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها.............. 27

الف) نگاهي به روش توليد ظروف سفالي.............................................................................................................. 27

در شكل زير فرايند توليد ظروف سفالي آمده است .............................................................................................. 27

مدلسازي................................................................................................................................................................... 28

ساخت قالب هاي گچي............................................................................................................................................ 28

موادسازي................................................................................................................................................................. 28

ريختگري.................................................................................................................................................................. 28

انتقال قطعات ريخته شده به گرمخانه...................................................................................................................... 28

تميزكاري.................................................................................................................................................................. 29

لعاب زني.................................................................................................................................................................. 29

واگن چيني............................................................................................................................................................... 29

دكوراسيون................................................................................................................................................................ 29

درجه بندي............................................................................................................................................................... 29

ارسال قطعه به انبار محصول.................................................................................................................................... 29

تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم (به صورت اجمالي) در فرآيند توليد....................................... 30

مجوز هاي قانوني :................................................................................................................................................... 30

مراحل صدور جواز تاسيس :................................................................................................................................... 30

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس......................................... 31

1- اشخاص حقيقي............................................................................................................................................... 31

2- اشخاص حقوقي.............................................................................................................................................. 31

مدارك مورد نياز:..................................................................................................................................................... 31

اصلاحيه جواز تاسيس :........................................................................................................................................... 32

تعريف:...................................................................................................................................................................... 32

صدور پروانه بهره برداري :..................................................................................................................................... 32

مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 33

فصل دوم.................................................................................................................................................................. 34

روش انجام کار......................................................................................................................................................... 34

جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :........................................................................................... 35

مشخصات نيروي انساني مورد نياز از لحاظ مفيد بودن و توانايي کار :................................................................. 35

برآورد حداقل ظرفيت اقتصادي طرح..................................................................................................................... 36

لحاظ كردن نقطه سربسر توليد................................................................................................................................. 36

لحاظ كردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 36

ماده اوليه مصرفي طرح بصورت زير مي باشد....................................................................................................... 37

الف – مواد اوليه توليد محصول.............................................................................................................................. 37

ب- مواد اوليه ساخت قالب ها................................................................................................................................. 37

معرفي منابع تأمين مواد اوليه................................................................................................................................... 38

برآورد ميزان مصرف سالانه مواد اوليه.................................................................................................................... 38

الف – مواد اوليه توليد محصول.............................................................................................................................. 38

گچ قالب گيري......................................................................................................................................................... 39

برآورد قيمت هاي مواد اوليه مصرفي...................................................................................................................... 39

بررسي تحولات اساسي در روند تأمين اقلام عمده مورد نياز در گذشته و آينده.................................................. 39

پيشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح................................................................................................................ 40

انتخاب محل اجراي يك طرح توليدي عموماً براساس معيارهاي زير صورت مي گيرد:...................................... 40

بازار تأمين مواد اوليه................................................................................................................................................ 40

بازار فروش............................................................................................................................................................... 40

احتياجات و نيازمند يهاي ديگر طرح...................................................................................................................... 41

امكانات زير بنايي مورد نياز.................................................................................................................................... 41

حمايت هاي خاص دولتي........................................................................................................................................ 41

با جمع بندي مطالعات مكا نيابي، محل اجراي مناسب اجراي طرح در جدول زير آمده است........................... 42

فصل سوم................................................................................................................................................................. 43

امور مالي طرح......................................................................................................................................................... 43

سرمايه گذاري ثابت طرح :...................................................................................................................................... 44

خريد دفتر کار :........................................................................................................................................................ 44

هزينه زمين :............................................................................................................................................................. 44

هزينه محوطه سازي :............................................................................................................................................... 45

هزينه ساختمان سازي :............................................................................................................................................ 45

هزينه ماشين آلات و تجهيزات :.............................................................................................................................. 46

هزينه تاسيسات و تجهيزات عمومي :...................................................................................................................... 47

وسايل اداري و خدماتي........................................................................................................................................... 47

ماشين آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهي...................................................................................................... 47

تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي........................................................................................................................... 48

هزينه هاي قبل از بهره برداري................................................................................................................................ 48

هزينه هاي پيش بيني نشده...................................................................................................................................... 48

هزينه سرمايه گذاري ثابت :..................................................................................................................................... 49

فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 50

جمع بندي – نتيجه گيري و پيشنهادات.................................................................................................................. 50

نتايج حاصله از اجراي طرح :.................................................................................................................................. 51




خلاصه طرح :

در اين طرح به بررسي کارگاه توليد سفال پرداخته شده است ، براي بررسي طرح از روش هاي آماري و اقتصادي و برآورد هاي مالي استفاده شده است ، اين طرح شامل چهار فصل ميباشد ، فصل اول به بيان کلياتي از قبيل مقدمه ، تاريخچه ، مجوز هاي قانوني مورد نياز ، وضعيت بازار ، ميزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بيان روش انجام کار پرداخته است ، بازديد از واحد کاري مشابه ، نيروي انساني ، نحوه تامين سرمايه و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، فصل سوم به بررسي طرح از ديدگاه اقتصادي پرداخته است ( طرح توجيهي يا BP ) ، عناويني از قبيل نيروي انساني مورد نياز ، ميزان سرمايه گذاري ، مواد اوليه مورد نياز ، ماشين آلات مورد نياز و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، در نهايت فصل چهارم به بيان نتيجه اجراي طرح مي پردازد .






مقدمه :

مطالعات امكان سنجي، مطالعات كارشناسي است كه قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن به عنوان مبنايي براي تصميم گيري سرمايه گ ذاران مورد استفاده قرار مي گيرد.

گزارش حاضر مطالعات امكان سنجي مقدماتي توليد ظروف سفالي مي باشد. اين مطالعات در قالب متدولوژي مطالعات امكان سنجي تهيه گرديده است و مطابق متدولوژي فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقيق معرفي شده و سپس بررسي هاي لازم روي بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امكانات سخت و نرم افزاري مورد نياز نيز شناسايي شده و در نهايت ظرفيت هاي اقتصادي و حجم سرمايه گذاري مورد نياز براي اجراي طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمايه گذران و علا قه مندان محترم بتوانند كليه اطلاعات مورد نياز را كسب و در جهت انجام سرمايه گذاري اقتصادي با ديد باز و مسيرشفاف اقدام نمايند . اميد است اين مطالعات كمكي هرچند كوچك در راستاي توسعه صنعتي كشورمان بعمل بياورد.



نام کامل طرح و محل اجراي آن :

توليد سفال







محل اجرا :





مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














دلايل انتخاب طرح :

ظروف سفالي، كالاي عمومي و مصرفي در بازار است كه به لحاظ استراتژيك، جايگاه خاصي را نمي توان براي آن تعريف كرد . ليكن وجود آن جهت حفظ سطح ذوق عمومي و توجه به سلايق مختلف افراد جامعه، داراي اهميت است كه البته اين اهميت به صورت مشترك شامل حال كليه ظروف سفره و آشپزخانه بوده و در شرايط مختلف، دو نوع ظرف كاملاً قابليت جايگزيني صد در صد براي يكديگر را دارا هستند . ليكن ظروف سفال در برخي كشورها از اهميت بالاتري به لحاظ دكوري بر خوردار مي باشد.



وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 24 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

نام و کد محصولات

محصولات مورد مطالعه طرح، انواع ظروف سفالي مي باشد. اين ظروف در سر سفره ها و همچنين آشپزخانه ها داراي كاربرد هستند. ظروف سفالي به عنوان توليد صنايع دستي كشورها محسوب مي گردند و به نوعي مي توان گفت كه تلفيق هنر و صنعت در توليد اين محصولات وجود دارد و از اينرو كشورمان به عنوان يك كشور با سابقه تاريخي بالا، جايگاه خاصي را در با زارهاي جهاني از نگاه تولي د و عرضه اين محصولات در اختيار دارد . در قسمت هاي آتي گزارش فهرست كشورهايي كه صادرات به آنها صورت گرفته آورده خواهد شد و لذا در اينجا با استناد بر آنها مي توان گفت كه پتانسيل صادراتي ظروف سفالي براي كشورمان بسيار بالا است و طرح حاضر هم در همين راستا تهيه شده است.

ظروف سفالي داراي انواع و اقسام مختلف هستند كه هر كدام از آنها براساس موارد كاربري توليد مي شوند. استفاده از اين ظروف به عنوان اشياء دكوراسيون و همچنين حتي سوغات كشورمان، در بين ساير كشورهاي جهان عموميت خوبي پيدا كرده است و جهانگردان خارجي اين كالاها را با قيمت هاي بالا نيز خريداري و به عنوان يادگار و سوغات ايران به كشورهاي خود منتقل مي نمايند. يكي ديگر از مصارف ظروف سفالي، مصرف در بين اقشار كم در آمد جامعه است . ظروف سفالي از نظر قيمت از چيني و شيشه ارزان تر هستند از اينرو مردم كشورهاي فقير عموماً از اين ظروف استفاده مي كنند . با نگاهي به كشورهاي مقصد صادرات ملاحظه مي گردد كه شمار بالايي از اين كشورها در فهرست كشورهاي مقصد صادرات ايران قرار دارند. در طرح حاضر توليد و عرضه ظروف سفالي مورد بررسي قرار خواهد گرفت . در شكل زير چند نمونه از اين ظروف نشان داده شده است:

ضرورت و اهميت توليد و مصرف ظروف سفال

همانطوري كه در قسمت معرفي محصول ذكر شد، ظروف سفالي علاوه بر اينكه در داخل كشور داراي مصرف است، از نگاه صادرات نيز يك از كالاي مهم به شمار مي آيد. اين كالا به عنوان يك كالاي هنري صنعتي محسوب مي گردد و لذا كشورمان داراي مزيت نسبي جهت توليد آن در جهان مي باشد. بنابراين با استفاده از اين مزيت مي توان واحدهايي را جهت توليد و صادرات آن ايجاد نمود و لذا مشاهده مي گردد كه صنعت توليد و عرضه ظروف سفالي به عنوان توسعه صنايع دستي كشورمان محسوب شده و در جهت اشتغال زايي و افزايش صادرات غيرنفتي مي تواند مؤثر واقع گردد.

بررسي سطح تكنولوژي توليد در واحدهاي فعال

تكنولوژي توليد ظروف سفالي را مي توانيم به دو گروه عمده زير تقسيم بندي نمائيم:

· تكنولوژي نيمه اتوماتيك
· تمام اتوماتيك

براي تشريح تكنولوژي مورد استفاده در توليد ، لازم به ذكر هست كه فر ايند تو ليد به دو قسمت قابل تقسيم است . در قسمت اول مواد او ليه مورد نياز مطابق فرمول ساخت تركيب شده و به شكل دوغاب مبدل مي گردد . در مرحله دوم دوغاب به داخل قالب هاي گچي ريخته شده و قالب پر به مدت يك روز نگهداري و پس از آن قطعه نيمه خشك از آن خارج مي شود . اين قطعه سپس به گرمخانه منتقل و در انجا كاملا خشك مي گردد . مرحله بعدي فرايند لعاب زني قطعه است و پس از لعاب زدن، قطعه به داخل كوره منتقل و پخته شده و جهت بسته بندي به قسمت مربوطه ارسال مي شود.

از نقطه نظر تكنولوژي مي توان گفت كه در تكنولوژي نيمه اتوماتيك هر دو قسمت فر ايند تو ليد

بصورت دستي صورت مي گيرد، ولي در حالت تمام اتوما تيك، قسمت اول بصورت دستي، ولي قسمت دوم بصورت اتوماتيك انجام مي گيرد.

در كشور ما و بسياري از ديگر كشورها، در فرايند توليد اكثرا از روش تكنولوژي نيمه اتوماتيك استفاده مي شود، ليكن در ظر فيت هاي خيلي بالا و همچنين توليد محصولات يكسان (يكسان از نظر شكل و اندازه ) از تكنولوژي تمام اتوماتيك، استفاده مي شود.

در قسمت معرفي فرايند توليد، بصورت كامل مراحل فوق تشريح خواهد گرديد.



نگاهي به راندمان توليد ( درصد استفاده از طرفيت اسمي ) در واحدهاي توليدي فعال

همانطوريكه پيشتر نيز اشاره گرديد، بعلت نبود اطلاعات كافي درمورد واحدهاي فعال توليدي، راندمان توليد در سال هاي گذشته 80 درصد ظرفيت اسمي لحاظ شده است.

برآورد حداقل ظرفيت اقتصادي طرح

حداقل ظرفيت اقتصادي يك واحد توليدي، ظرفيتي است كه در آن درآمدهاي حاصل علاوه بر پوشش دهي كليه هزينه ها، حداقل سود قابل قبول را نيز براي سرمايه گذار ايجاد نمايد . از اينرو با نگرش فوق، حداقل ظرفيت اقتصا دي طرح برآورد مي گردد كه در اينجا ابتدا پيش فرض هاي تعيين ظرفيت اقتصادي شرح مختصري داده شده و سپس با استناد بر آنها، حداقل ظرفيت ارائه خواهد شد.



لحاظ كردن نقطه سربسر توليد

نقطه سربسر توليد، ميزان توليدي است كه تحت آن درآمد حاصل از فروش محصولات توليدي تنها هزينه هاي طرح را پوشش مي دهد و به عبارت ديگر در نقطه سربسر توليد هزينه ها مساوي درآمدها مي باشد. بنابراين ظرفيت توليد اقتصادي لازم است بالاتر از نقطه سربسر باشد.



لحاظ كردن حداقل سود مورد انتظار

حداقل سود مورد انتظار يك طرح اقتصادي تابع حجم سرمايه گذاري كل آن (سرمايه ثابت + سرمايه در گردش ) مي باشد. نرخ سود مورد انتظار عموماً براساس نرخ بهره تسهيلات بانكي تعيين مي شود. در كشور ما سود بانكي معادل 12 درصد است . بنابراين عموماً سود مورد انتظار طرح طوري تعيين مي شود كه نرخ بازگشتي حدود پنجاه درصد بيش از نرخ بهره بانكي براي سرمايه گذار ايجاد نمايد.

با عنايت بر مطالب ذكر شده و پس از تجزيه و تحليل هاي لازم، حداقل ظرفيت اقتصادي طرح 1250 تن پيشنهاد شده است . كه ظرفيت عملي طرح مع ادل 80 درصد ظرفيت اسمي يعني 1000 تن در سال در نظر گرفته خواهد شد . شايان ذكر است انتخاب ظرفيت اسمي بالا باعث خواهد شد كه قيمت تمام شده محصول به حداقل برسد و نتيجتا قدرت حضور در بازار براي توليد كننده افزايش پيدا كند.

ميزان مواد اوليه عمده مورد نياز سالانه، محل تامين و قيمت ارزي و ريالي آن معرفي نوع ماده اوليه عمده



ماده اوليه مصرفي طرح بصورت زير مي باشد.

الف – مواد اوليه توليد محصول

· كائولن
· فلدسپار
· اكسيد روي
· زير كونيوم
· كربنات سديم
دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 1424 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 52

حجم فایل:1,029 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: